Свято-Покровська Церква, м. Полтава

"Свято-Покровський храм — перший храм, що побудований у Полтаві, після майже столітнього панування богоборчого режиму. Він постав на землях колишнього Покровського жіночого монастиря.  Будівництво церкви велось силами парафіян і було закінчено у 1996 році ... "

 

rizdvo1.jpgВеликий учитель і отець Церкви Іоанн Золотоустий називає Різдво Христове початком усіх свят. Оскільки не було б Різдва – не було б і Богоявлення, Хрещення в Йордані, не було б і Воскресіння Христового. Кожного року в ці різдвяні дні ми вітаємо один одного словами: «Христос народився! – Славімо Його». З найкращими побажаннями і щорічним посланням до своєї пастви звертається наш Предстоятель – Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет.


Для кожного з нас є святою євангельська розповідь про народження в убогих яслах Богомладенця Ісуса. Православна Церква у своїх піснеспівах називає народженого Христа зіркою, що засяяла від Якова. Незвичайна зірка привела зі Сходу на поклоніння новонародженому Царю волхвів, яких ще називають мудрецями. Вони, впавши перед Ним, вклонились і піднесли Йому золото, ладан і смирну: золото – як Царю, ладан – як Богу, а смирну, пахуче миро, – як Людині смертній. І не тільки пастухи і волхви взнали і сповідали Христа Спасителя, але всяке творіння, за словом Церкви, принесло народженому Спасителю дар: ангели – спів, небеса – зірку, пастирі – чудо, волхви – дари, земля – вертеп, пустеля – ясла, люди – Матір Діву.
На згадку про Різдво Господа нашого Ісуса Христа встановлене Церквою свято. Початок його – ще з часів апостольських. Так, в апостольських постановах сказано про те, щоб християни берегли, дотримувались днів святкових і перш за все Різдва Христового. До нас дійшло багато свідчень того, як перші християни, гнані в Римській імперії, святкували день Різдва Христового.
Від святих отців і вчителів Церкви ми маємо багато повчань на цей день, у яких показана таїна розуміння пришестя в світ Сина Божого. У IV столітті на місці печери Віфлеємської, яка була прославлена народженням Ісуса Христа, рівноапостольна Єлена збудувала храм. У кодексі Феодосія, який було видано 438 року, а потім і Юстиніана – 535-го, є закон про всезагальне святкування дня Різдва Христового.
Однак у перші три віки, коли гоніння на християн і на свободу їхнього богослужіння не припинялось, у деяких місцях Сходу – Церквах Єрусалимській, Антіохійській, Олександрійській і Кіпрській – свято Різдва Христового з’єднувалось зі святом Хрещення під загальною назвою Богоявлення. Доказом стародавнього поєднання цих свят донині слугує подібність у відправах. Тому й іншому передує навечір’я, з однаковим народним переданням, що в навечір’я потрібно поститися до першої зірки на небі. Чин богослужіння в навечір’я обох свят і в день самих свят однаковий.

День Різдва Христового здавна приписаний Церквою до великих дванадесятих свят, згідно з Божественним свідченням Євангелія, що зображає подію величною, всерадісною і чудесною. Святкуванням Різдва Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа по плоті Церква урочисто і всенародно стверджує віру нашу в той важливий православний догмат, який виніс і сповідав IV Вселенський собор 451 року: «Повчаємо сповідати Єдиного і того ж Самого Сина Господа нашого Ісуса Христа, досконалого в Божестві й досконалого в людстві, істинного Бога та істинну людину, єдиносущного Отцю за Божеством і єдиносущного також і нам за людством, народженого перше віків від Отця за Божеством, в останні ж дні ради нас і ради нашого спасіння від Марії Діви Богородиці, за людством».
Дванадцять днів після свята Різдва Христового зазвичай називають святками, тобто святими днями. Це пішло з давніх-давен, коли обидва свята ще поєднувались. Православні християни в ці дні аж до навечір’я Богоявлення, Хрещення не постяться, а радісно і благоговійно славлять пришестя в світ Сина Божого не тільки під час богослужіння у храмах, але й всюди – колядують, щедрують і особливо творять милостиню та добрі діла. Тих, хто порушував цей благочестивий звичай і не дотримувався правильного святкування і шанування, навіть карали церковними правилами.
Сьогодні на небі радіють ангели і славословлять Бога, – бо відкрилось від віку Божественне таїнство. Сьогодні на землі веселяться люди, – бо зникла ворожнеча і настав вічний мир, оскільки Син Божий захотів бути Сином Людським.
Святитель Ілля Минятій Кефалонійський у своєму слові на день Різдва Христового в урочистому благоговінні виголошував: «Боже Всемогутній! Боже Всемудрий! Боже Преблагий! Твоя сила могла б створити інший, відмінний від цього світ, – незрівнянно більший; Твоя премудрість зуміла б створити інший, відмінний від цього світ, – незрівнянно прекрасніший; але Твоя любов не могла б і не зуміла б звершити діло величніше і прекрасніше, аніж діло домобудівництва Твого втілення! Тому, бачачи Тебе новонародженим Немовлям у печері в обіймах Діви, ми віруємо, що Ти саме Той, Який царствує у світлості святих, нерозлучний від блаженних надр Бога і Отця; дивуємося з пастирями, поклоняємося з волхвами і з ангелами славословимо: “Слава у вишніх Богу, і на землі мир, в людях благовоління”».

Митрополит ДИМИТРІЙ

Коментарі


Ваші запитання

Наталя
Добрий день. Ми з чоловіком хочемо вінчатися на річницю весілля. Скажіть чи можемо ми приїхати до вас з іншого...
Четвер, 16 листопада 2017
Юлія
Підкажіть будь ласка. Чи правда, що на хрестинах має бути лише золотий хрестик для дитинки? Чи можна срібний?
Субота, 02 квітня 2016
Галина
Доброго дня! Хочу звернутися до Вас з проханням пояснити як бути в данній ситуації. У нас в сім"ї багато нег...
Четвер, 14 серпня 2014
Григорян
Здравствуйте, около месяца назад состоялась покупка подержаного автомобиля ( побывавшего в ДТП) Автомобиль ...
Четвер, 31 березня 2016