Свято-Покровська Церква, м. Полтава

"Свято-Покровський храм — перший храм, що побудований у Полтаві, після майже столітнього панування богоборчого режиму. Він постав на землях колишнього Покровського жіночого монастиря.
 Будівництво церкви велось силами парафіян і було закінчено у 1996 році ... "

Великий  піст з 11.03 по 21.04. Страсна  седмиця з 22.04 по 27.04.  28 квітня  Світле  Христове  Воскресіння.

p1019079.jpgУ Православних християн розпочалася підготовка до Великого Посту
Великому Посту передують три підготовчі тижні.

Перший підготовчий тиждень називається «Тиждень Митаря і Фарисея» 

Другий підготовчий тиждень називається «Тижнем про блудного сина» 

Третій підготовчий тиждень називається "м`ясопусним" або "Сирним" або по народному "Масляна"



Перший підготовчий тиждень до Великого Посту

Під час першого підготовчого тижня, який називається «Тиждень Митаря і Фарисея», немає посту в середу і п’ятницю, тому він називається «суцільною седмицею». Під час Літургії в цей тиждень читається з Євангелія «Про митаря і фарисея» (Луки 18:10-14). «Два чоловіки зайшли до храму помолитися: один фарисей, а другий був митар. Фарисей, ставши, молився сам собі так: Боже! дякую Тобі, що я не такий, як інші люди, грабіжники, кривдники, перелюбники, або як цей митар пощу два рази на тиждень, даю десятину з усього, що здобуваю. А митар здалека стояв, не смів навіть підняти очей до неба; але бив себе в груди й казав: Боже! будь милостивий до мене грішного! Говорю вам, що цей повернувся до дому свого більш, ніж той: бо всякий, хто підноситься, принижений буде, а той, хто принижує себе, піднесеться ».

Ця притча задає тон на весь піст і показує, що тільки слізна молитва і смирення, як у митаря, а не перерахування своїх чеснот, як у фарисея, можуть здобути нам милосердя Боже, тільки тоді ми зможемо побачити свої помилки і змінитися на краще. Вона нас вчить, що ми повинні підійти до посту з покаянням і без гордині. З цього тижня до п`ятого тижня Вел. Посту за Всенічне бдіння, після читання Євангелія, співається покаянна молитва: «Покаяння отверзи ми двері» ...

Другий підготовчий тиждень до Великого Посту

Під час другого підготовчого тижня, який називається «Тижнем про блудного сина», середа і п`ятниця пісні. У неділю перед цим тижнем на Літургії читається Євангеліє «Про блудного сина» (Луки 15:11-32).

Рече Господь притчу оцю: У чоловіка одного було два сини, і сказав молодший з них батькові: Отче! Дай мені частину маєтку. І батько розділив їм маєток. По небагатьох днях зібрав син молодший усе, пішов у далеку сторону і там розтратив маєток свій, живучи марнотратно. Коли ж він прожив все, настав голод великий у тім краю, і він почав бідувати і пішов, приставши до одного з жителів тієї землі, а той послав його на поля свої пасти свиней, і він радий був наповнити шлунок свій хоч стручками, що їли свині, але ніхто не давав йому.

Опам`ятався він і сказав: Скільки наймитів у батька мого мають надмір хліба, а я вмираю від голоду; встану, піду до батька мого і скажу йому: Отче! я згрішив проти неба та супроти тебе, і недостойний називатися сином твоїм; прийми мене за одного зі своїх наймитів. Встав і пішов до батька свого. І коли він був ще далеко, побачив його батько й зглянувся: і побіг, упав йому на шию і цілував його. Син же сказав йому: отче! я згрішив проти неба та супроти тебе, і недостойний називатися сином твоїм. А батько рабам своїм: принесіть кращий одяг і одягніть його, і дайте перстень на руку його і взуття на ноги; і приведіть відгодоване теля, і заколіть, будемо їсти й радіти, бо цей син мій був мертвий і ожив, був пропащим і знайшовся. І почали веселитися.

А син старший його був на полі, і повертаючись, коли наблизився до дому, почув музики та танці І покликав одного зі слуг, запитав: що це таке? Він сказав йому: брат твій прийшов, і твій батько звелів заколоти теля відгодоване, бо прийняв його здоровим. Він розгнівався, і не хотів увійти. Батько ж його й став просити його. Але він сказав у відповідь батькові: ось, я стільки років служу тобі і ніколи наказу твого не порушив, але ти ніколи не дав мені й козеняти, щоб мені повеселитися з друзями моїми; а коли цей син твій, що проїв маєток із блудницями, прийшов, ти заколов для нього годоване теля. Він же сказав йому: сину мій! ти завжди зі мною, і все моє твоє, а про те треба було радіти і веселитися, що брат твій був мертвий і ожив, був пропащим і знайшовся.»

У цій притчі Ісус Христос розповів про те як блудний (блукаючий) син повернувся в свій отчий дім. Так і ми іноді йдемо від Господа Бога, нашого Отця, а цим читанням Свята Церква кличе нас повернутися до Нього і повчає нас сподіватися на милосердя Боже, якщо ми щиро покаємося у своїх гріхах. У цей тиждень, а також і в наступні за ним два тижні, на Всенощній після полієлею співається псалом: «На ріках вавилонських тамо седохом і плакахом, внегда пом`янути нам Сіону» .. Цей 136-й псалом описує страждання євреїв у полоні Вавилонському і скорботу їх за Вітчизною. Слова цього псалма стосовно нас вселяють думку про наш духовний полон, полон гріховний і про те, що ми повинні прагнути до своєї духовної батьківщини, Небесного Царства.

Третій підготовчий тиждень до Великого Посту

Третій підготовчий тиждень називається "м`ясопусним" або "Сирним" або по народному "Масляна". У цей тиждень середа і п`ятниця не пісні, але вже не можна їсти м`ясо, але молоко, яйця, рибу, сир, масло і все інше можна. За старим звичаєм, у цей час випікаються млинці і влаштовуються всілякі розваги.

Сама неділя мясопусного тижня називається Неділею про Страшний Суд, оскільки на Літургії читається Євангелія «Про Страшний Суд» (Матвія 25:31-46) і про останню винагороду, чим Свята Церква бажає спонукати грішників до покаяння:

«Коли ж прийде Син Людський у славі Своїй, і всі Янголи з Ним, тоді сяде на престолі слави Своєї, і зберуться перед Ним усі народи, і відділить одних від інших, як пастир відділяє овець від козлів; і поставить овець праворуч Себе , а козлів - ліворуч. Тоді скаже Цар тим, хто праворуч Його: Прийдіть, благословенні Отця Мого, наслідуйте Царство, уготоване вам від створення світу, бо голодував Я, і ви дали Мені, прагнув і ви напоїли Мене, був мандрівником, і ви прийняли Мене , був нагий, і ви одягнули Мене, був хворий, і ви відвідали, у в`язниці Я був і прийшли ви до Мене. Тоді праведники скажуть Йому у відповідь: Господи! коли ми бачили Тебе голодним, і нагодували? або спраглим, і напоїли? коли ми бачили Тебе мандрівником, і прийняли? або нагим, і одягли? коли ми бачили Тебе хворим, чи в в`язниці і прийшли до Тебе? І Цар скаже їм у відповідь: істинно кажу вам: що ви зробили одному з найменших братів Моїх, то зробили Мені.

Тоді скаже й тим, хто ліворуч: Ідіть від Мене, прокляті, у вогонь вічний, приготований дияволу і ангелам його: бо голодував Я, і ви не дали Мені, прагнув і ви не напоїли Мене, мандрівником, і не прийняли Мене, був нагий і не зодягли Мене, слабий і в в`язниці і не відвідали Мене. Тоді й вони скажуть Йому у відповідь: Господи! коли ми бачили Тебе голодним, або спраглим, або мандрівником, чи нагого, чи недужого, чи в в`язниці і не послужили Тобі?

Тоді скаже їм у відповідь: істинно кажу вам: що ви не зробили одному з найменших цих менших, то не зробили Мені. І підуть на вічну муку, а праведники в життя вічне.»

У співах Сирної седмиці згадується гріхопадіння Адама і Єви, що відбулося від непомірності, і міститься похвала посту з його рятівними плодами.

Цим читанням Церква нагадує нам, що ми повинні робити добрі справи і кличе грішників до покаяння, нагадуючи, що за всі гріхи нам доведеться відповідати.

Остання неділю перед Великим Постом називається «Сиропуст», тому що нею закінчується вживання сиру, масла і яєць.

На літургії читається Євангеліє з частиною з Нагірної Проповіді (Матвія 6:14-21), де йдеться про прощення образ ближнім, без чого ми не можемо отримати прощення гріхів від Отця Небесного, про піст, і про збирання небесних скарбів. Згідно з цим Євангельським читанням, християни мають благочестивий звичай просити цього дня один в одного прощення гріхів, відомих і невідомих образ і вживати всіх заходів до примирення з ворогуючими. Це перший крок на шляху до Великого Посту. Тому цю неділю прийнято називати «Прощена неділя». Увечері, після вечірні, священик подає приклад і перший у всіх просить вибачення. Після цього, всі парафіяни підходять і просять у нього прощення, а також один в одного. В цей день, всі роблять все від себе можливе, щоб з усіма примиритися. У деяких церквах пісна вечірня служиться одразу після літургії.

За  матеріалами сайту "Православ'я і світ".

Коментарі


Ваші запитання

Фотінія
Доброго дня. Мене цікавлять 2 питання: 1.Як Бог ставиться до людей які скоїли самогубство? 2. Неможливість зава...
Вівторок, 28 жовтня 2014
отаман
розкажіть будь ласка чи вінчають другий раз. як проводиться розвінчання?
Четвер, 16 червня 2011
Юлія
Добрий день! Скажіть, будь-ласка, чи відповідають діти за гріхи батьків?
Вівторок, 05 лютого 2013
Генадий
Чи вважається гріхом мастурбація?
П'ятниця, 01 квітня 2016