Свято-Покровська Церква, м. Полтава

"Свято-Покровський храм — перший храм, що побудований у Полтаві, після майже столітнього панування богоборчого режиму. Він постав на землях колишнього Покровського жіночого монастиря.
 Будівництво церкви велось силами парафіян і було закінчено у 1996 році ... "

 

Статті та проповіді

Підготовка до великого посту.

У Православних християн розпочалася підготовка до Великого Посту
Великому Посту передують три підготовчі тижні.

Перший підготовчий тиждень називається «Тиждень Митаря і Фарисея» 

Другий підготовчий тиждень називається «Тижнем про блудного сина» 

Третій підготовчий тиждень називається "м`ясопусним" або "Сирним" або по народному "Масляна"



Перший підготовчий тиждень до Великого Посту

Під час першого підготовчого тижня, який називається «Тиждень Митаря і Фарисея», немає посту в середу і п’ятницю, тому він називається «суцільною седмицею». Під час Літургії в цей тиждень читається з Євангелія «Про митаря і фарисея» (Луки 18:10-14). «Два чоловіки зайшли до храму помолитися: один фарисей, а другий був митар. Фарисей, ставши, молився сам собі так: Боже! дякую Тобі, що я не такий, як інші люди, грабіжники, кривдники, перелюбники, або як цей митар пощу два рази на тиждень, даю десятину з усього, що здобуваю. А митар здалека стояв, не смів навіть підняти очей до неба; але бив себе в груди й казав: Боже! будь милостивий до мене грішного! Говорю вам, що цей повернувся до дому свого більш, ніж той: бо всякий, хто підноситься, принижений буде, а той, хто принижує себе, піднесеться ».

Ця притча задає тон на весь піст і показує, що тільки слізна молитва і смирення, як у митаря, а не перерахування своїх чеснот, як у фарисея, можуть здобути нам милосердя Боже, тільки тоді ми зможемо побачити свої помилки і змінитися на краще. Вона нас вчить, що ми повинні підійти до посту з покаянням і без гордині. З цього тижня до п`ятого тижня Вел. Посту за Всенічне бдіння, після читання Євангелія, співається покаянна молитва: «Покаяння отверзи ми двері» ...

Другий підготовчий тиждень до Великого Посту

Під час другого підготовчого тижня, який називається «Тижнем про блудного сина», середа і п`ятниця пісні. У неділю перед цим тижнем на Літургії читається Євангеліє «Про блудного сина» (Луки 15:11-32).

Рече Господь притчу оцю: У чоловіка одного було два сини, і сказав молодший з них батькові: Отче! Дай мені частину маєтку. І батько розділив їм маєток. По небагатьох днях зібрав син молодший усе, пішов у далеку сторону і там розтратив маєток свій, живучи марнотратно. Коли ж він прожив все, настав голод великий у тім краю, і він почав бідувати і пішов, приставши до одного з жителів тієї землі, а той послав його на поля свої пасти свиней, і він радий був наповнити шлунок свій хоч стручками, що їли свині, але ніхто не давав йому.

Опам`ятався він і сказав: Скільки наймитів у батька мого мають надмір хліба, а я вмираю від голоду; встану, піду до батька мого і скажу йому: Отче! я згрішив проти неба та супроти тебе, і недостойний називатися сином твоїм; прийми мене за одного зі своїх наймитів. Встав і пішов до батька свого. І коли він був ще далеко, побачив його батько й зглянувся: і побіг, упав йому на шию і цілував його. Син же сказав йому: отче! я згрішив проти неба та супроти тебе, і недостойний називатися сином твоїм. А батько рабам своїм: принесіть кращий одяг і одягніть його, і дайте перстень на руку його і взуття на ноги; і приведіть відгодоване теля, і заколіть, будемо їсти й радіти, бо цей син мій був мертвий і ожив, був пропащим і знайшовся. І почали веселитися.

А син старший його був на полі, і повертаючись, коли наблизився до дому, почув музики та танці І покликав одного зі слуг, запитав: що це таке? Він сказав йому: брат твій прийшов, і твій батько звелів заколоти теля відгодоване, бо прийняв його здоровим. Він розгнівався, і не хотів увійти. Батько ж його й став просити його. Але він сказав у відповідь батькові: ось, я стільки років служу тобі і ніколи наказу твого не порушив, але ти ніколи не дав мені й козеняти, щоб мені повеселитися з друзями моїми; а коли цей син твій, що проїв маєток із блудницями, прийшов, ти заколов для нього годоване теля. Він же сказав йому: сину мій! ти завжди зі мною, і все моє твоє, а про те треба було радіти і веселитися, що брат твій був мертвий і ожив, був пропащим і знайшовся.»

У цій притчі Ісус Христос розповів про те як блудний (блукаючий) син повернувся в свій отчий дім. Так і ми іноді йдемо від Господа Бога, нашого Отця, а цим читанням Свята Церква кличе нас повернутися до Нього і повчає нас сподіватися на милосердя Боже, якщо ми щиро покаємося у своїх гріхах. У цей тиждень, а також і в наступні за ним два тижні, на Всенощній після полієлею співається псалом: «На ріках вавилонських тамо седохом і плакахом, внегда пом`янути нам Сіону» .. Цей 136-й псалом описує страждання євреїв у полоні Вавилонському і скорботу їх за Вітчизною. Слова цього псалма стосовно нас вселяють думку про наш духовний полон, полон гріховний і про те, що ми повинні прагнути до своєї духовної батьківщини, Небесного Царства.

Третій підготовчий тиждень до Великого Посту

Третій підготовчий тиждень називається "м`ясопусним" або "Сирним" або по народному "Масляна". У цей тиждень середа і п`ятниця не пісні, але вже не можна їсти м`ясо, але молоко, яйця, рибу, сир, масло і все інше можна. За старим звичаєм, у цей час випікаються млинці і влаштовуються всілякі розваги.

Сама неділя мясопусного тижня називається Неділею про Страшний Суд, оскільки на Літургії читається Євангелія «Про Страшний Суд» (Матвія 25:31-46) і про останню винагороду, чим Свята Церква бажає спонукати грішників до покаяння:

«Коли ж прийде Син Людський у славі Своїй, і всі Янголи з Ним, тоді сяде на престолі слави Своєї, і зберуться перед Ним усі народи, і відділить одних від інших, як пастир відділяє овець від козлів; і поставить овець праворуч Себе , а козлів - ліворуч. Тоді скаже Цар тим, хто праворуч Його: Прийдіть, благословенні Отця Мого, наслідуйте Царство, уготоване вам від створення світу, бо голодував Я, і ви дали Мені, прагнув і ви напоїли Мене, був мандрівником, і ви прийняли Мене , був нагий, і ви одягнули Мене, був хворий, і ви відвідали, у в`язниці Я був і прийшли ви до Мене. Тоді праведники скажуть Йому у відповідь: Господи! коли ми бачили Тебе голодним, і нагодували? або спраглим, і напоїли? коли ми бачили Тебе мандрівником, і прийняли? або нагим, і одягли? коли ми бачили Тебе хворим, чи в в`язниці і прийшли до Тебе? І Цар скаже їм у відповідь: істинно кажу вам: що ви зробили одному з найменших братів Моїх, то зробили Мені.

Тоді скаже й тим, хто ліворуч: Ідіть від Мене, прокляті, у вогонь вічний, приготований дияволу і ангелам його: бо голодував Я, і ви не дали Мені, прагнув і ви не напоїли Мене, мандрівником, і не прийняли Мене, був нагий і не зодягли Мене, слабий і в в`язниці і не відвідали Мене. Тоді й вони скажуть Йому у відповідь: Господи! коли ми бачили Тебе голодним, або спраглим, або мандрівником, чи нагого, чи недужого, чи в в`язниці і не послужили Тобі?

Тоді скаже їм у відповідь: істинно кажу вам: що ви не зробили одному з найменших цих менших, то не зробили Мені. І підуть на вічну муку, а праведники в життя вічне.»

У співах Сирної седмиці згадується гріхопадіння Адама і Єви, що відбулося від непомірності, і міститься похвала посту з його рятівними плодами.

Цим читанням Церква нагадує нам, що ми повинні робити добрі справи і кличе грішників до покаяння, нагадуючи, що за всі гріхи нам доведеться відповідати.

Остання неділю перед Великим Постом називається «Сиропуст», тому що нею закінчується вживання сиру, масла і яєць.

На літургії читається Євангеліє з частиною з Нагірної Проповіді (Матвія 6:14-21), де йдеться про прощення образ ближнім, без чого ми не можемо отримати прощення гріхів від Отця Небесного, про піст, і про збирання небесних скарбів. Згідно з цим Євангельським читанням, християни мають благочестивий звичай просити цього дня один в одного прощення гріхів, відомих і невідомих образ і вживати всіх заходів до примирення з ворогуючими. Це перший крок на шляху до Великого Посту. Тому цю неділю прийнято називати «Прощена неділя». Увечері, після вечірні, священик подає приклад і перший у всіх просить вибачення. Після цього, всі парафіяни підходять і просять у нього прощення, а також один в одного. В цей день, всі роблять все від себе можливе, щоб з усіма примиритися. У деяких церквах пісна вечірня служиться одразу після літургії.

За  матеріалами сайту "Православ'я і світ".